تبلیغات
قرآن و حدیث - تمام بنى العباس بن عبدالمطلب

قرآن و حدیث
 

تمام بنى العباس بن عبدالمطلب


عباس بن عبد المطلب عموى پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) از علاقه مندان امیر مؤمنان (علیه السلام) بود و در زمان خود یكى از استوانه هاى بزرگ تشیع به شمار مى رفت. فرزندان عباس، همه از رجال و شخصیتهاى بزرگ اسلام، و در تشیع و پیروى از مكتب امیر مؤمنان (علیه السلام) ثابت قدم و استوار بودند. عباس داراى ده فرزند بود كه آخرین و كوچكترین آنان تمام بود و چون با تولد او تعداد فرزندان عباس به ده تن رسید گویا به همین جهت او را تمام نامیدند. همه فرزندان عباس در دوران حیات پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) چشم به جهان گشودند و به افتخار دیدار آن حضرت نایل گشتند ولى از میان آنان، فقط سه تن یعنى فضل، عبدالله، و عبید الله، روایاتى از پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) شنیده و نقل كرده اند. تمام مردى دلیر و شجاع بود و روى همین شجاعت و شهامتى كه داشت، امیر مؤمنان (علیه السلام) در زمان خلافت خود پسر از آنكه سهل بن حنیف را به فرماندارى مدینه منصوب كرد او مدتى عهده دار این سمت بود، تا آنكه على (علیه السلام) او را بركنار نموده ابو ایوب انصارى را به جاى وى منصوب فرمود. شك نیست كه انتصاب او را از طرف امیر مؤمنان (علیه السلام) به این سمت، نشانه شایستگى و پاكدامنى و فضیلت او است، ولى مؤلف عالیقدر كتاب قاموس الرجال مى نویسد. منصوب شدن وى به حكومت مدینه از طرف امیر مؤمنان (علیه السلام) نمى تواند نشانه ارزش و شایستگى او باشد، زیرا برادر او "عبید الله" در زمان خلافت امیر المؤمنان (علیه السلام) به فرماندارى یمن منصوب گردید ولى عاقبت بدى داشت زیرا در زمان امام مجتبى (علیه السلام) اردوگاه حضرت مجتبى (علیه السلام) را ترك گفت و به معاویه پیوست بنابر این رسیدن به منصبى از طرف امیر المؤمنان (علیه السلام) به مقامى مانند فرماندارى مدینه منصوب گردید، نشانه این است كه در آن هنگام شخصى درستكار و مورد اطمینان حضرت على (علیه السلام) بوده است، البته این موضوع دلیل نمى شود كه حتماً تا آخر عمر به همین حالت باقى خواهد ماند، زیرا چه بسا افرادى كه در اوایل زندگى، افراد درستكار و پیرو حق بوده اند ولى سرانجام از مسیر حق منحرف شده و بدبخت گشته اند لكن تا زمانى كه بد فرجامى كسى (مانند عبید الله بن عباس) ثابت نشده، دلیلى ندارد كه ما انتصاب او را از جانب امیر مؤمنان (علیه السلام) كه امتیاز بزرگى محسوب مى شود و بدون شایستگى به كسى واگذار نمى شد، نادیده گرفته نسبت به او بد بین باشیم بلكه تا خلافى از او ثابت نشده باید نسبت به او خوشبین باشیم. امروز بهداشت دهان و دندان براى حفظ سلامت بدن انسان یك مسئله روشن و غیر قابل انكار است و همدمى دانیم كه عدم رعایت نظافت و اصول بهداشت دهان و دندان، موجب بروز بیمارى هاى گوناگون مى گردد. به گواهى متون اسلامى، پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) و پیشوایان بزرگ دینى. درباره بهداشت دندان بسیار تأكید مى فرمودند. خود آن حضرت هر روز چند بار دندان هاى خود را مسواك مى كرد حتى هنگامى كه در بستر بیمارى افتاده بود، در واپسین دقایق عمر خود، مسواك خواست و دندان هاى خود را مسواك نمود. از روایات با ارزشى كه تمام بن العباس از پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) نقل نموده و براى مسلمانان درس خوبى در زندگى است، گفتار زیر است كه حضرت فرمود: "هرگز با دندان زرد و نشسته، در مجلس من حاضر نشوید و از مسواك كردن و پاكیزه نگهداشتن دندان هاى خود كوتاهى نكنید" اینها گوشه اى از زندگانى پاك و افتخار آمیز تمام بود، ولى متأسفانه مدت عمر و تاریخ در گذشت او كاملاً روشن نیست.



ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 15 شهریور 1389 توسط فاضل
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک| بازپخش : بانک جامع قالب های فارسی